ماجرای نصب تندیس برهنه در کیش چیست؟/ ماجرای دعوتِ تلویزیون برای رفتن به کیش در کرونا!
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۶۵۸۲۲
رونمایی از تندیس عریان در جزیره کیش و ورطه ضعیف برنامهسازی تلویزیون و سیاستهای ضدفرهنگی، قرار است تا چه زمانی ادامه پیدا کند؟ - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، روز کیش چند طرح سوری سازمان مناطق آزاد افتتاح شد. در میانِ این طرحها، تندیس عریانی همه توجهها را به سمت خودش جلب کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شنیده شده که طرحهایی به نام پایان قرن چهاردهم و شروع قرن پانزدهم در دستور کار قرار گرفته که این اقدامات بیشتر شکلِ نمایشی دارند. چرا که به تعبیر بسیاری از منتقدین و حتی اهالی آن جزیره، آنقدر کیش مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و حتی معیشتی دارد که این همه هزینههای هنگفتِ نمایشی برای اجرای برنامههای تابستانه و کارهای نمایشی عروسکی و تلویزیونی قابل تأمل است.
طرحهایی که رفتهرفته شکلِ ابتذال به خودشان میگیرند و میلیاردها هزینه صرفشان میشود تا این مجسمهها، تندیسها و اتفاقات نمایشی به اصطلاح فرهنگی، در شهر خودنمایی کند. فارغ از این مجسمه مسئلهدار، چندی پیش برنامه تلویزیونی با عنوان "تابستان کیش" از شبکه دو پخش شد. حقیقتاً هم برای مخاطب و هم بسیاری از تلویزیونیها قابل تأمل بود که چرا در زمان کرونا این برنامه ترغیبی گردشگری و سفرنامهای روی آنتن میرود؟ وقتی زیرنویس میشود از خانه بیرون نروید و یا از ترددهای غیرضروری بپرهیزید، این برنامه تلویزیونی از مردم میخواهد به جزیره کیش سفر کنند!
از طرفی دیگر با این همه هزینههای هنگفت، چه برنامه ضعیفی روی آنتن رفت. اینها در شرایطی اتفاق میافتد که استان هرمزگان و جزیره کیش، وضعیت وخیمی دارد و تعداد فوتیها و بیماران ناشی از ویروس کرونا هر روز بیشتر میشود. چه کسانی و چطور به خود اجازه میدهند این کار اشتباه را آن هم از طریق رسانه ملّی پیش ببرند. اتفاقاً همه این آیتمهای تولیدی ضعیف و طرحهای بدون سرمنزل گفته میشود زیرِ نظر تهیهکننده سابق صداوسیما پیش میرود.
امروز در مقابل تالار شهر که ترددهای زیادی هم میشود این نماد عریان که به شکلِ تندیسی درآمده و نصب شده است چه معنی میدهد؟ جز این است که به دنبال قبحزدایی و اشاعه فرهنگ غلطی شاید برای جذبِ عدهای شیخنشیناند که دلباخته سفرها و تفریحات لاکچریاند. وگرنه در این وضعیت اقتصادی، چرا باید برای از بین بردن فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی هزینه صرف شود؟
هزینههای میلیاردی که صرفِ سریال عروسکی میشود و یا آن برنامه تلویزیونی خاص که اشاره شد در شرایط کرونا ساخته میشود چه اهدافی در پشت پردهاش وجود دارد. اینها همه سؤالاتی است که در ذهنِ مخاطب، اهالی رسانه و حتی شهروندان جزیره کیش بوجود آمده که باید مسئولین منطقه آزاد پاسخش را بدهند. چرا به جای حیف و میلِ بودجهها برای ساختِ چنین کارهای مبتذلی که باعث نابودی فرهنگ و سبک زندگی ایرانی- اسلامی میشود برای مشکلات معیشتی مردم چاره نمیکنند.
به جای این همه لاکچریبازی و رفتارهای خارج از عرف نه به شکلِ شعاری بلکه فرهنگی و هنری میتوان به توریستهای خارجی القاء کرد که اینجا قرار است جاذبههای اصیلِ فرهنگی ایران به نمایش درآید نه اینکه جریان حاکم بر فضای گردشگری و توریستی، توجه گردشگران داخلی و خارجی را به این نکته جلب کند که شاهد کیشی دیگر به دور از فرهنگهای اصیلش باشند. در واقع کیشی برگرفته از سبک زندگی غربیها و حتی تأثیرگرفته از شیخنشینان لاکچریباز و منحرفِ منطقه نشود!
چرا دستمزدِِ بازیگران، نجومی شد؟/ روایت تهیهکننده "پایتخت" از چالش با نمایشخانگی + فیلمانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: منطقه آزاد کیش ویروس کرونا تلویزیون هنرهای تجسمی مجسمه سازی منطقه آزاد کیش ویروس کرونا تلویزیون هنرهای تجسمی مجسمه سازی جزیره کیش طرح ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۶۵۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ادامه «بدقولی کنداکتوری تلویزیون» با رخنه شبکه یک
جدیدترین سریال تلویزیون با محوریت هوافضا قرار بود از ۱۵ اردیبهشت پخش خود را آغاز کند اما با بهانه پخش دو قسمت پشت صحنه «نونخ» بدقولی کنداکتوری دوباره رقم خورد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، چندی پیش که یک بدقولی کنداکتوری درباره برنامه «هفت» رقم خورد و باعث شد این برنامه تلویزیونی با یک هفته تأخیر روی آنتن برود به این معضل پرداخته شد.
عوامل و دستاندرکاران «هفت» در توضیح پخش نشدنِ این برنامه تلویزیونی، مشکل فنی را عامل پخش نشدن اعلام کردند. چرا که مدیریت کنداکتور تلویزیون مقولهای است که از هر جهت اهمیت دارد، روزی برای چینش ترکیب پخش سریالها و برنامهها این مدیریت ضرورت دارد و روزی هم برای جلوگیری از بدقولی کنداکتوری، این مدیریت لازم است، البته این بدقولیها مسبوق به سابقه بوده که بارها سریال بدقولیهای تلویزیون را برای پخش سریال و برنامه حتی حضور مجریای خاص اتفاق افتاده است.
حالا این معضل گریبان یک سریال تلویزیونی را گرفته است. در سطح گستردهای اعلام شد سریال «رخنه» جدیدترین مجموعه تلویزیونی به کارگردانی علی غفاری از شنبه 15 اردیبهشتماه روی آنتن میرود اما در عینِ آرامش و بدون هیچ عذرخواهی از مخاطبان، با بهانه پخش دو قسمت پشت صحنه «نونخ» در 16 و 17 اردیبهشتماه پخش سریال به سهشنبه 18 فروردینماه موکول شد. این انتقاد وجود دارد که مدیران و دستاندرکاران امر پخش در بسیاری از موارد چه حال و گذشته این بیتفاوتی به مخاطب را داشتهاند.
به طورمثال واقعاً مدیران امر در شبکه یک نمیدانستند قرار است دو قسمت پشت صحنه سریال «نونخ» پخش کنند و این سریال در روز سهشنبه 18 اردیبهشتماه پخش خود را آغاز میکند که این تاریخ را در تبلیغات خودشان به مخاطبان اعلام کنند نه روز شنبه 15 اردیبهشتماه!
ساخت سریالهای جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیوناگر به گذشته هم برگردیم این رفتار تلویزیون مسبوق به سابقه است؛ روزی سریالی بهنام «دودکش2» که علیرغم پخش گسترده اخبار رسانهایاش در همین شبکه یک سیما، روی آنتن نرفت و بحث مراحل پست پروداکشن را عنوان کردند، یا بارها سریالهایی که از شبکه سه سیما پخش میشد عوامل آن به پخش نامنظم قسمتهایشان اشاره میکردند که آخرین آن به سریال «بیستکویید» برمیگردد، یا زمانی که مجموعه کلبه عموپورنگ پخش میشد این اعتراضات را نسبت به پخش نامنظم این مجموعه نمایشی داشتند.
یا «رعد و برق» بهروز افخمی که از شبکه پنج سیما به شبکه یک آمد؛ چند سال پیش در ماه رمضان قسمت اول آن روی آنتن رفت و بقیه را بهدلیل مشکلات تدوین و مراحل فنی سریال به زمانی دیگر موکول کردند. این سریال بالأخره با تمام نقاط ضعف خودش روی آنتن رفت اما تبدیل به مصداقی بارز برای بدقولی کنداکتور تلویزیون شد.
بهنظر میرسد تلویزیون کنار مدیریت درست کنداکتوری برای چینش سریالها و برنامهها به رسیدن به یک کنداکتور منظم و جلوگیری از بدقولی در پخش نیاز مبرم دارد. علیرغم اینکه شاید این نکته را هم بتوان درنظر گرفت که مشکلات فنی باعث شده باشد یک برنامه و یا سریالی در موعد مقرر اعلامشده روی آنتن نرود اما توجه به زمان مخاطب از هر نکته و توجیه قابلقبولی هم مهمتر است.
گفتنی است، سریال «رخنه» اولین همکاری مشترک وزارت دفاع- سازمان حفاظت اطلاعات با سازمان صدا و سیما برگرفته از خنثی سازی امنیتیترین طراحی عملیات نفوذ و خرابکاری صنعتی سرویس اطلاعاتی موساد در سازمان هوافضای وزارت دفاع و صنایع دفاعی و موشکی این وزارتخانه است. این سریال در 30 قسمت تولید شده مربوط به یکی از دانشمندان کشورمان است که بر روی موشکهای ماهوارهبر و فضایی تحقیق میکند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان رو به رو میشود. البته آنطور که دستاندرکاران سریال گفتهاند داستان سریال از تنوع گونههای (ژانرهای) متنوع برخوردار است و حوزههای امنیتی، علمی و خانوادگی را دربرمیگیرد.
این سریال علاوه بر پرداختن به ظرفیت های موجود در مراکز علمی و فناوری کشور در حوزه دفاعی به ویژه در صنعت هوافضا و تلاش دانشمندان و نخبگان کشورمان در حوزه پدافندی و دفاعی جمهوری اسلامی، مخاطرات و تهدیداتی را که این افراد در این مسیر با آن مواجه هستند به تصویر درآورده است. در این سریال بازیگرانی همچون نادر فلاح، رامتین خداپناهی، امیرحسین صدیق، خسرو شهراز، بهرام ابراهیمی، مریم کاویانی، نیلوفر شهیدی، حدیث نیکرو، سپیده خداوردی، علیرضا جلالی تبار، ایوب آقاخانی، علیرضا مهران و علیرام نورایی به ایفای نقش پرداختهاند.
کارگردانی سریال «رخنه» را در ابتدا علی غفاری برعهده داشته است و پس از وی، حمیدرضا لوافی کار این مجموعه را ادامه داده است.
انتهای پیام/